Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LV

Sečtělý? To jako vážně?! Chodil jsem v průběhu času do několika vysokých škol; preferuji "sčetlý". Od dob pana profesora Hoznauera. Ale to bylo na střední...

Nevíte, jak se píše apostrof?

0 0
možnosti
Foto

Když ona je ta čeština takový vykutálený uličník. Já musím prakticky v každém odstavci zápasit s nějakými démony. Občas si vzpomenu, občas něco vyhledám a tu a tam něco opatrně objedu (a pak většinou narazím do něčeho jiného).

A jsa obětí objetí, prchám do objetí angličtiny :-)

Tož ať ti to v novém roce píše aspoň tak jako dobře uleželé whiskey !!

0 0
možnosti
JP

No to jsou k nám noční hosté:-) Musím se přiznat, že to mám, Honzo, velice podobně, tedy ty zápasy s démony. A vyhledávám a ověřuji si velice často, zvláště teď k ranému stáru, kdy paměť už neslouží, ale vysmívá se. A když nenajdu, také objedu. Držím se hesla Než být za obejdu, raději objedu. Když se mi nechce objet, dám si oběd. Zobědován nejsem nikdy zbědován, ale vesel. Někde v koutku duše mám i jazykový koutek, snad. Zde lehce vyhřezl. Prchnout do objetí angličtiny ti závidím, ta moje se pomalu scvrkává na úroveň vydělané kůže - vzpomínky, jak jsem ji kdysi žvýkal.

I Tobě, Honzo, přeju vše dobré v roce 2022, a připomínám tvé loňské vyhrožování, že se po odeznění pracovního zápřahu vrátíš v plné zbroji na blogerské bitevní pole (skvělé Matykání, jak víš, nepočítám). Vždyť i v mé diskusi ses objevil po době, nazývané ve vyšších kruzích drahné.

S přirovnáním k whiskey máš pravdu, uleželé k uleželému. Pomalu si hloubím, jak by řekli vojáci, okop pro uleželého střelce. Rok 2022 je pro mě významný, číslo 22 je mé osudové. Tak uvidíme.

0 0
možnosti
MP

Mily Josefe, preju Ti do noveho roku vsechno nejlepsi, hodne zdravi a stesti, rozhodne vydany roman, na ktery se moc tesim a ktery si tentokrat i koupim, dalsi role ve filmech, desitky luxusnich blogu, jake umi malokdo, a vubec... proste abys sklizel zaslouzene plody Tve pile a tvrde prace, kterou cely zivot odvadis. PF 2022, Michal ;-DV

0 0
možnosti
JP

Milý Michale, i já ti přeju do nového roku vše nej, hodnou ženskou (jestli ještě nemáš), něco peněz (aspoň na zvýšené poplatky za elektro a plyn), štěstí kopec nebo aspoň kupičku, prostě vykročení do permanentní pohody. Josef

0 0
možnosti
Foto

Pobavil jsem se. Kdybych byl býval tento blog nečetl, nestalo by se takR^

0 0
možnosti
KT

R^R^R^ I když v rychlosti taky někdy udělám chybu (třeba mě - mně).

0 0
možnosti
JP

Zrovna na tenhle případ si stačí pamatovat třeba pravidlo 2-4, tedy u 2. a 4. pádu mě, jinak (u 3. a 6. pádu) mně. Nebo si dosadit zastaralé “mne”. Když to jde, patří tam “mě”. Když ne, napsat “mně”. Dejte to mne? To nejde. Je to pro mne? Tak je to pro mě. :-)

0 0
možnosti
MP

Já bych tak rád používal středník. Teď znova zkouším, zda ho můj notebook dokáže. Leda " ů nebo $ ;-(

0 0
možnosti
JP

Můj notebook má středník na české klávesnici pod klávesou Esc. To, co mačkáte, je napravo od písmene L, že? To je ale pro anglickou klávesnici. Lze ho někde vykouzlit i dvojhmatem Alt+59. I tablety středník ještě mají. Hele: ;;;;;; :-)

2 0
možnosti
PC

Píšete mi z duše. Já cítím ke svému mateřskému jazyku obrovskou úctu - patří po všech stránkách k jazykům nejdokonalejším. Proto mě děsí, jak upadá, a také jak ubývá lidí, kteří ho skutečně velmi dobře ovládají. S tím pak souvisí u mnoha lidí časté nepochopení textu, kde i jedno slovíčko (např. různě ve větě umístěné), nebo čárka (napsaná nebo naopak vynechaná) dokážou pozměnit podstatu sdělení.

Jen si nejsem tak docela jist s tím videm u slova "soustředit se". Považoval jsem jej za nedokonavý (průběh děje), např. "Soustředil jsem se na zadaný úkol...." Ale z Vašeho konkrétního příkladu (Soustředíme se na tento jev...) je zase vcelku přijatelný (a možná i logický) vid dokonavý. Tohle však nebývá u vidu častý jev. Myslím si, že právě uvedený příklad závisí na smyslu věty. Nebo se mýlím (?)

Vám samozřejmě karmaR^

3 0
možnosti
JP

Ano, “soustředit se” je sloveso dokonavé, nedokonavé je “soustřeďovat se”. Jednou se soustředíte - a je hotovo (dokonáno). Ale když se soustřeďujete, tak to děláte průběžně (není dokonáno, skončeno). Ne věta určuje smysl (výklad) vidu, ale naopak vid slovesa mění smysl (výklad) věty.

1 0
možnosti
TT

Ad "soustředit se" - Tak jednak nám k tomu říká ÚJČ něco jiného (https://dotazy.ujc.cas.cz/odpovedi/?klicove_slovo=soust%C5%99edit%20se&filter=1), jinak já osobně už také patřím mezi pamětníky a v mládí jsem byl vyložený knihomol. S tvarem "soustřeďovat se" jsem se ovšem poprvé setkal, resp. jsem si poprvé existenci takového tvaru uvědomil, až před dvěma třemi roky, kdy hnidopichové začali dupat nožičkami, že je jediný správný.

No nic, jdu se podívat, jestli blog dočtu, nebo se namíchnu defnitivně.

0 1
možnosti
TT

No dobře, kromě lpění na zastaralém soustřeďování se to stálo za přečtení.

0 0
možnosti
JT

J76i24r28i 55T53i69c20h69y

29. 12. 2021 16:37

Kdyz uz jste se tak dlouze pustil do cestiny, proc hned v titulku "kauzalizuje"? Proleznost cestiny anglickymi zpotvoreninami (hejt, ranvej gender), pro ktere mame sve vlastni vyrazy, je za poslednich 30 let daleko horsi, nez germanizace za 300 (i vice) let.

0 1
možnosti
JP

Ale titulek je právě ironie, parodie na šroubovaný nepřirozený, rádoby učený projev...:-)

6 0
možnosti
Foto

Máte pravdu, pane Pecho, v těch médiích, hlavně ba ČT1, se moderátoři /a moderátorky) dopouštějí různých chyb, ale chyb hlavně v dokonavém a nedokonavém tvaru sloves ve větě. (Budeme se soustředit - a podobně). Trhá mi to uši. A panu Prouzovi opravdu velikou, převelikou pochvalu za tento článek. A samozřejmě karmu. A také mu přeji hodně zdraví a štěstí v nastávajícím novém roce 2022! R^:-)

0 0
možnosti
JP

Nápodobně, paní Mirko. Do roku 2022 vše dobré, ne-li nejlepší.

0 0
možnosti
  • Počet článků 277
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3399x
Inženýr ekonom, choreograf, lektor tance a společenské výchovy. Příjemce kapesného od státu za celoživotní sociální a zdravotní pojištění proti přetížení peněženky. Docent spontánní dojmologie a rychlých polních soudů. Na hlavu vzatý odborník na mediální obluzování, mentor exekutorů ducha, travič politické blbé nálady a deratizátor zapouzdřených ideologií. Čtyři děti, pět vnoučat. Životní heslo: Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo (Kapka proráží kámen nikoli silou, ale opakovaným kapáním). Znamením štír. 

Seznam rubrik