Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z elektromobility je elektroMo… -by Dick

Děva Evropa se zamilovala do černého galána a teď se diví, že ji veze do pekla? Jak se mohlo stát, že evropským automotive obchází strašidlo demotivace a i nejvýznamnější automobilky stahují kalhoty, když brod je ještě daleko? 

On totiž brod zas tak daleko není a po úporné snaze nějak ten zelený Brčálník přebrodit (a pokud možno se ještě solidně napakovat) firmy najednou zjišťují, že se staly cimrmanovskými pionýry slepých uliček. Uliček všespásné elektromobility. A tak lákavě to vypadalo! Opona padá a nikdo se neděkuje. Jaká opona? Ta dotační opona.  Jen v sousedním Německu, když od 1.září skončily dotace na elektromobily pro firmy, trh s elektromobily se okamžitě smrsknul za zářijový měsíc o 73,4 %! Hybridy meziročně o 45,7 %. Páni, to je nadělení. Ještě před deseti lety se psalo o dramatickém nárůstu prodejů aut do zásuvky, a dnes – jsou z nich… zase auta do zásuvky, ale do šuplíku projektantů a smělých kapitánů autoprůmyslu a dvory dealerů. Kam zapadl hlas 171 vědců, kteří už v roce 2021 varovali Evropskou unii dopisem, že přechod na elektromobilitu jen zvýší emise CO2, které měl snížit a že to ekoalarmisté špatně spočetli. Cože, široce vzdělaná teenagerka Greta Thunbergová něco špatně spočetla? To je ale drzost tohle tvrdit, že. Rovněž v Holandsku padají prodeje elektrických aut do propasti. A příčina je pro změnu… stejná. Holandské ministerstvo infrastruktury oznámilo, že se přejmenovává na ministerstvo infarktstruktury, protože samo spočítalo a zveřejnilo celkové náklady na vlastnictví různých typů aut s různými pohony. Elektromobily, i ty nejlevnější z levných, vyšly z tohoto srovnání úplně nejdráž. Ne že by nebylo v Holandsku kde dobíjet, stanic tam vyrostlo jak hub po jaderném dešti. Ale infarktové ministerstvo už prý ví, že nemohou být další připojeny a stávající dostatečně zásobeny, protože jaksi… ehm… nebude proud (už tak bestiálně drahý). A hlavně síť, kterou by k zákazníkům doputoval. A prý to na několik let nelze zvrátit. Tak začali brzdit. A Nizozemí bývalo ještě na jaře absolutním světovým premiantem v dotacích. Dotace na nákup 2950 eur, daňová úleva z nákupu 8 884 eur, úleva ze silniční daně 2 659 eur. Paráda. Na jednom e-autíčku jste ušetřili v přepočtu až 338 300 Kč. Kdo by nekupoval. Stačilo tyhle věnce dotací osekat – a z dotačního věnce se stal věnec smuteční. A Dušičky se blíží. Elektrokrál je nahý a z uctívaného vladaře je pornohvězda.

Manažeři automobilek už připomínají najaté pohřební plačky. „Naše střecha je v plamenech,“ zhodnotil současnou finanční situaci Volkswagenu šéf Thomas Schäfer a vyzval manažery k výrazným úsporám. Nový šéf VW Blume otáčí s elektromobily o 180 stupňů, otevřeně přiznal, že bez spalovacích motorů to nepůjde. Předseda představenstva automobilky Renault Jean-Dominique Senard varoval, že nad rostoucím evropským odvětvím elektromobilů se vznáší „čínská bouře“. Ceny elektromobilů zůstanou vysoké a evropský trh se do roku 2030 sotva přeorientuje výhradně na elektromobilitu. Tak se dají shrnout slova, která pronesl šéf automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius. Mercedes totiž nepředpokládá, že by cena elektromobilů do konce desetiletí výrazně klesla. Už vůbec ne na úroveň spalovacích aut. Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares znovu upozorňuje na to, že v Evropě hrozí kvůli vysokým investicím do elektromobility zavírání automobilových továren, a varuje před sílící konkurencí z Číny. Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu. Automobilky podle něj tlačí do přílišné závislosti na několika málo zemích, především na Číně. Šéf automobilky Toyota odstupuje, nezvládl prý elektromobilitu. Malé elektromobily si bez dotací nikdo nekoupí, říká šéf automobilky Opel. Atd, atp. Co to do těch šéfíků automobilek „tak najednou“ po letech až frenetického potlesku elektromobilitě vjelo? Bylo to tak hezké, trendy a cool, ta elektromobilita. Ale šéfem zůstanete jen tehdy, když… ano, tahle stará pravda ještě pořád platí… když vaše akcie stoupají vzhůru, ne když padají jak opilci na chodník. Víte, na kolik si přišel na odměnách loni Peter Rawlinson z elektroautomobilky Lucid (USA)? V přepočtu na 8,52 miliardy korun, a to prodal jen 4 000 e-aut! To už je hezká motivace pohnout kostrou a opřít se pořádně do těch elektropochybovačů.

Na vysvětlenou jen jedna z nejnovějších zpráv – titulek z novin: Akcie automobilek se hroutí pod tíhou neúspěchu elektromobilů, Mercedes po několika ranách mluví o „brutálním trhu”. A malé elektromobily by se v případě zrušení dotační politiky nejspíše úplně přestaly prodávat. V současnosti totiž bonus na ně tvoří až 50 procent ceny. Koupíte si auto, které včera stálo polovic, ale zčistajasna nestojí? Akcie Mercedesu se propadly na nejnižší hodnotu v roce 2023 poté, co automobilka šla s pravdou ven – elektromobily nepřinášejí vyšší prodeje, obraty ani marže, ale pravý opak. Ford varuje před ještě vyššími ztrátami a jeho akcie jsou nejníž za několik let, Volvo je na tom dokonce nejhůř od svého vstupu na burzu. Automobilka Nissan slavnostně oznámila, že přijde brzy už jen s elektromobily. Nissan jich letos u nás prodal 7, loni 17, a za 5 let ztratil 90 procent zákazníků. Přesto neuhne. Japonská tradice rituální sebevraždy seppuku je evidentně stále živá.

A copak se nám děje v politické sféře? Tak slavnostně vyhlašovaná norma Euro 7 se vrací v podstatě ke staré verzi Euro 6, byla prý pro automobilky emisně neúnosná. Pro Česko – řekněme si otevřeně – zcela vražedná. Ostatně, tyhle emisní normy vedly až k Dieselgate, švindlování v emisích ve velkém. Evropské automobilky ovládl panický strach z čínského dovozu, z úst šéfky EK Ursuly von der Leyenové jsme se dozvěděli, že budou „vyšetřovat“ - zabývat se nízkými cenami elektromobilů z Číny. Peking prý zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím. No to je ale překvapení. My totiž v EU vůbec elektromobily nedotujeme, to jen ti zpropadení Číňani! V tom to je. A navíc hrozí dovoz čínských elektroaut, která jsou technologicky podstatně dál než evropská a cenově (i bez čínských státních dotací) tak neuvěřitelně příznivá, že se nemůžeme divit těm hlubokým vráskám na čelech Evropanů. A tak je na obzoru Velká čínská zeď, mluví se až o čtyřicetiprocentním clu na čínské vozy. To samozřejmě nezůstane bez odezvy, v potenciální celní válce, a u elektromobilů obzvlášť, ovšem drží Čína v ruce všechny trumfy, na které si vzpomenete. Surovinové, výrobně nákladové, technologické… O celních bariérách uvažují i Spojené státy. Ale! Víte, kdo nejvíc vyváží z Číny elektroauta? Údaje CSIC ukázaly, že největším vývozcem elektromobilů z Číny je americký gigant Tesla. Od ledna do dubna 2023 měla Tesla na vývozu elektromobilů z Číny podíl 40,25 procenta. A roste – loni to bylo „jen“ 36,5 procenta. A Evropa? Nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. To se to zlevňuje (Tesle i Renaultu), když se vyrábí v Číně za tak skvělé náklady. Britové už odpískali léta plánovaný zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030. Aktivisty z Poslední generace to ovšem nezastavilo. Přilepují se k silnicím, obarvují fontány, ničí obrazy v galeriích. Už stačili naštvat úplně všechny a padají první tresty.

V Německu už padl první trest.

Kde tedy klimaalarmistická mládež vidí východisko? Není to zas tak překvapivé. Jsou prý ochotni pro klima přijímat oběti. To odněkud známe, každý kult potřebuje oběti.  Průzkum, který pro britský Guardian vypracovala společnost YouGov, která se mladých ve věku 18-24 ptala v srpnu ve Velké Británii, Francii, Německu, Dánsku, Švédsku, Španělsku a Itálii, leccos ukázal. Řešení existuje – a mladí ho vidí! 28 % lidí z věkové skupiny 18 až 24 let a 30 % ze skupiny 25 až 34 uvedlo, že kvůli změně klimatu snížili nebo sníží plánovaný počet dětí. A koupit si autíčko (samozřejmě elektrické)? Ochotu vzdát se zcela ježdění autem podle průzkumu potvrdilo 54 % dotázaných mezi 18 a 24 lety (ve Francii dokonce 58 %). Nad tímhle zjištěním musí evropským kapitánům autoprůmyslu padnout hlava do dlaní, možná i propuknou v usedavý pláč. Nevděční frackové, oni námi pohrdají! Žádné děti, žádná auta – a je vyřešeno! Jak prosté, milý Watsone. A nejen průzkum to potvrzuje. Zelené organizace v Německu už dlouho šíří, že „špinavé uhelné elektrárny a spalovací motory jsou zpátečnické technologie, jež nepatří do moderního Německa“. Nic objevného, to už slyšíme léta. S jakými novotami tedy přicházejí? Nejvyšší povolená rychlost by podle nich měla klesnout na 80 km/h, i na dálnicích, ve městech samozřejmě 30. Kromě toho 26 týdnů v roce, tedy každý druhý týden, by platil naprostý zákaz pohybu aut. Nic, pěkně pěšourem nebo na kole do práce, žádné potraviny do regálů, kdo nedojde sám po infarktu do nemocnice, tak prostě neměl žít. Nebo by sanitky a hasiči měli milostivě výjimku? Jak nedůsledné.

    Už jsem tady jednou vzpomínal na svou rodinu, která auto nikdy neměla. Moje matka, když přišel čas mě porodit, sbalila obří tašku, nasedla (sama, otec hlídal mé malé bratry) do vlaku, odjela do 80 kilometrů vzdálené porodnice, tam mě přivedla na svět a zase pěkně sama vlakem se mnou na ruce přijela domů. Jó, to byly časy, stýská se těm mladým po nich, evidentně stýská. Mně ne, první své dítě z porodnice jsem vezl taxíkem, další už Trabantem – ano, tím zoufalým dvoutaktem, co kouřil jak malešická spalovna. Ale kdo by se staral o cestu do porodnice, když žádné dítě nepřivede na svět, že.

A tak jsme svědky něčeho, o čem vypráví i román Hermana Melvilla Bílá velryba. O smyslu lidského plahočení za nereálnými cíli. Umíněných a fanatických kapitánů Achabů je na evropské (a nejen evropské) lodi spousta a Moby Dick táhne loď ke dnu. Někteří členové osádky, náhle z třeštění probuzení, už by nejradši z té lodi vyskočili. Ale není kam, moře je neklidné a na palubu se žene jedna hrozivá vlna za druhou. Což je samozřejmě jen důsledek klimatických změn.

Autor: Josef Prouza | pondělí 30.10.2023 9:42 | karma článku: 37,42 | přečteno: 1191x
  • Další články autora

Josef Prouza

Dámský přirození jako dopravní značka? V pohodě, voddělí to zrna vod plev

Tendle rok je v EU zaváděná nová dopravní značka s kosočtvercem. Začali s tím ve Francii. Tak buď jde o nechutný lobování Renaultu na francouzským ministerstvu dopravy nebo nám tadle značka má napovědět, pro koho je. Vyberte si.

30.11.2023 v 9:11 | Karma: 44,10 | Přečteno: 9723x | Diskuse| Společnost

Josef Prouza

Tak a dost kopání do vlády! Přichází soucit

Kdepak jemné okopávání kotníků! Vláda dostává rány zleva, zprava, pod pás, do slabin. Místo pochval a potlesku urážky, smích nebo rovnou výsměch. A tolik dobrého již vykonala, což vám tu hned předestřu. Sledujte!

28.11.2023 v 9:43 | Karma: 45,58 | Přečteno: 8557x | Diskuse| Politika

Josef Prouza

O Zlatou mříž -vtipy do smutné doby

Vykročte do dalšího dne s úsměvem na tváři. Ale jestli vás rozesměje zrovna tohle, to tedy opravdu nevím. Ale doufám.

1.11.2023 v 9:47 | Karma: 35,93 | Přečteno: 1766x | Diskuse| Společnost

Josef Prouza

Experimentální dvojvideoblog Trizuljak-Prouza: Já jsem zapomněl

Občas na blogu idnes spojí své síly někteří blogeři. Většinou dvojblog. Tento příspěvek jde ještě za tuto hranici a vzniklo společné video, kde promlouvá excelentní fotograf a výtvarník M.Trizuljak a textem a zpěvem J.Prouza.

16.10.2023 v 9:19 | Karma: 19,59 | Přečteno: 525x | Diskuse| Videoblogy

Josef Prouza

Naši rodiče nás schválně ohrožovali na životě i zdraví

Co já to měl za zploditele! Cynické, k našim křehkým životům lhostejné a bezohledné. Vystavovali nás nebezpečí, jak jen to šlo, hnali nás do náručí vrahů, prznitelů a jiných hrozeb. A bylo jim to fuk. Dnes je to jiné, ufff!

20.9.2023 v 9:55 | Karma: 45,71 | Přečteno: 7630x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

V Česku přibývá nakažených malárií, nemoc si lidé vozí z dovolené

27. dubna 2024  7:29

Po útlumu v době covidu-19 opět roste počet Čechů, kteří se v zahraničí nakazili malárií. Loni jich...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Rozstřel Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

  • Počet článků 277
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3399x
Inženýr ekonom, choreograf, lektor tance a společenské výchovy. Příjemce kapesného od státu za celoživotní sociální a zdravotní pojištění proti přetížení peněženky. Docent spontánní dojmologie a rychlých polních soudů. Na hlavu vzatý odborník na mediální obluzování, mentor exekutorů ducha, travič politické blbé nálady a deratizátor zapouzdřených ideologií. Čtyři děti, pět vnoučat. Životní heslo: Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo (Kapka proráží kámen nikoli silou, ale opakovaným kapáním). Znamením štír. 

Seznam rubrik