Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za život jsem se stěhoval dvacetkrát. Prostě profikočovník

Lidem, co prožili celý život v jednom bytě nebo domečku, můžu jen tiše závidět. Každý kout obydlí napěchovaný vzpomínkami, příhodami, zážitky. Já mám vzpomínky jak korálky, rozkutálené po celé republice.

I stěhovaví ptáci jsou na tom mnohem líp. Takové vlaštovky se můžou dožít i šestnácti let, ale spíš v praxi jen pět. Pět stěhování na jih a zpět. Směšné, tedy ve srovnání se mnou. Já bydlel na Severní Moravě, v Jižních, Severních i Středních Čechách a v Praze. Mí rodiče a prarodiče na tom byli líp, ale jen o fous. Protože ti střídali i země, zabrousili i na Slovensko a do Polska. Se mi divte, že jsem takový nomád. Vlastně mám pocit, že jsem všude jen obrazně seděl na kufrech a čekal na povel Prozřetelnosti k dalšímu „tahu“.

Kdo se někdy stěhoval, dobře ví, že je opravdu lepší vyhořet než se stěhovat. Před jedním stěhováním jsem o tom i uvažoval. Obydlí dobře pojistit, zapálit a v novém domově si pořídit všechno nové. Zvlášť když byt pode mnou zrovna totálně vyhořel, majitelé asi věděli, jak na to. Kéž by se to bývalo rozšířilo i ke mně, ale to ne. Hasiči tomu zabránili, za jen lehce zadýmený byt nedostanete od pojišťovny ani vorla. Tak jsem musel balit, stěhovat, vybalovat. Kolik krámů člověk za život nashromáždí! A to jsem před stěhováním redukoval, rozprodával, vyhazoval a probíral, co to šlo. Vlastně nejlepší stěhování bylo to od první manželky: kartáček na zuby, jedna postel a pár hadříků, cédéček a knížek. To je obrovská výhoda mužských rozvodů, pánové, tak si toho važte. Nejhorší vůbec není nábytek, i když rozebrat a složit takovou čtyřdílnou skříň z Ikey je jako si koupit dvacet stavebnic lega, sestavit z nich domeček a pak ho rozebrat a skládat jinde. Bez návodu, který jste dávno vyhodili, pěkně metodou pokus-omyl. Že se cestou poztrácí půlka šroubků, samozřejmě atypických, které už se nevyrábějí, je jen drobnůstka. Co je daleko horší - z těch skříní se na vás vyvalí milión serepetiček. Můžete je samozřejmě naházet do jednoho obřího pytle a na novém místě vysypat v obýváku. Boty vám ale umažou oblečení, což lze vyprat (ale inkoust už ne), těžké koule na petanque rozdrtí lahvičky s kořením, které ovoní (a hlavně obarví) celý náklad, stejně jako špatně zašpuntovaná slivovice. Půlka věcí pod vahou zbytku popraská, vyteče, rozbije se, roztrhá, ulomí nebo se aspoň zmačká. Nikdy už nic nenajdete a vybalovat, prát, žehlit, lepit a ukládat budete několik let. Nebo to odnesete do garáže (jako já) a NIKDY už se tam nevrátíte. Proč jste si pořizovali garáž, když je po strop napěchovaná věcmi, které se ukázaly jako zcela postradatelné? Přece proto, abyste parkovali na ulici. A zachránili jste vzpomínky. Které ale stejně nikdy nenajdete.

A to nemluvím o tom, že něco potřebovat nutně budete. Jako já třeba smlouvu o koupi bytu, abych mohl požádat o parkovačku na modré zóně. Bohužel jsem poprosil o pomoc Ukrajince, co mi zrovna na zahradě kopali přívod vody, aby mi půl garáže zase vynosili a narvali pak zpět. Za láhev whisky. Můžu vás ujistit, že vztah k cizímu majetku na rozdíl od whisky je u Ukrajinců velice vlažný. Pomohli, ale peřiny naházeli do bláta, knížky vystavili na déšť (nevím, čím to je, ale při stěhování vždycky strašně prší). A všechno další odřeli, ulámali pár nožek nábytku a rozbili stojací lampu. Ani nezmiňuji to, že nenajdete i řadu velmi potřebných věcí, takže prvních 14 dní po přestěhování jíte rukama z dřevěné dlabané mísy (ta na vás náhodou vykoukla) a smažíte v dětské pánvičce. Pokud nakoupíte příbory, už zítra najdete ty staré (půl roku staré). Na služební cestu vyjedete s deseti igelitkami, protože všechny kufry jsou přeci stále narvané knihami.

Takže zvolíte variantu pečlivého třídění a balení. Je sice cca o měsíc delší, ale za to ve výsledku velmi podobná jako metoda jeden pytel. A co pracně zabalíte, to zas budete (ještě pracněji) vybalovat. Není větší marnosti. Došla vám bublinková fólie u balení starožitné komody? Jen fólií nekrytý kousíček najdete po stěhování odřený jako dětský nos po pádu z kola. Pokud jste romantici jako já, u každé balené věci se vám vyrojí trs vzpomínek, pročítáte vše od knížek z dětství (ach, kocourek Macíček), balíte zapomenuté hračky svých (již třicetiletých) dětí, studujete faktury za plyn z roku 2001, potěžkáváte staré pečetidlo otce, a mimo jiné nalézáte řadu věcí, které jste léta marně hledali – třeba vojenskou knížku. Abyste ji po stěhování zase navždy ztratili. A nemohli být vyřazeni z armády, což zvláště u mě (vojenská odbornost Tanečník!) je věc bolestná. Když vypukne válka, budu muset zřejmě jako důchodce objíždět vojenské posádky s tanečním pásmem Řeka života jako zamlada.

Beznadějně závidíte všem migrantům, kteří na cestě za štěstím zahodili s lehkým srdcem i doklady. Vy spotřebujete hory kufrů, krabic, pytlů, obalů a lepících pásek – a vždy je to málo, dokupujete cca třikrát. Zabalíte i velkou televizi, ale bohužel přívodní kabel k ní – někam jinam. Takže měsíc pak koukáte na černou obrazovku – a tolik byste si po stěhování potřebovali odpočinout u romantického filmu. Jen však rezignujete a koupíte nový kabel, najdete ten starý (mezi hrnci). Já, zkušený metodik, jsem i krabice popsal, z nedostatku času však ne všechny. A na kufry psát fixkou přece nebudu, ještě by mě na letišti za pár měsíců za nápis Nože zabásli, i když bych měl v kufru spoďáry. Dokonce jsem, protože mě stěhovali Ukrajinci, na skleněná dvířka skříně napsal v azbuce ??????, ale když je rozmlátili, našel jsem si, že ukrajinsky se sklo řekne sklo (????). A navíc moc nemají v lásce Rusáky, tak to možná bylo i schválně. Nemáme to my, lingvisti, lehký, no jo.

Přesto má moje stěhovací dvacatero i jednu výhodu. Kdekoli jedu po republice a propadnu nostalgii, mám to k nejbližšímu „rodnému“ domu maximálně pár desítek kilometrů. Navíc, všechny mé bývalé příbytky dosud stojí, ty nejstarší už vypadají sice dost omšele, ale nikde zatím žádný z nich nestál v cestě nové dálnici. Stojí dokonce (a funguje, já tam byl na pivu-teď zrovna asi kvůli covidu ne) i hospoda U Prouzů v Zábrodí u rybníku Špinka, kterou můj pradědeček vlastnil. Jen dům na Strakonicku, který patřil pradědečkovi mé matky v obci Louže už není (ani obec, spíš polosamota, už neexistuje), ale základy domu u Louženského rybníka (maminka byla rozená Louženská), jsou stále patrné. Tak na svých cestách občas postojím před domem v Husově ulici ve Vidnavě, před zámkem a vodní tvrzí v Čimelicích u Písku, v Lounech před panelákem, v Hubálově na Mnichovohradišťsku před činžákem. A v Praze leckde, od Nuslí, Bohnic, Jižního Města, Strašnic, Karlína, Újezdu nad Lesy až po Dolní Počernice. Když přidám i bývalou chalupu na Vysočině, rodný zámek mé babičky-polské šlechtičny v Polsku nebo mámin rodný barák v Bratislavě, kdyby mě napadlo všechna „má“ obydlí objet, strávil bych tím měsíc. A všude mám hned plno vzpomínek v paměti. Vím, kde jsem spadl ve školce z houpacího kohouta, kde jsem prožil první lásky, hrál si s prvním dítětem, … Takže jsem všude tak trochu doma – a zároveň nikde starousedlík, ale vždy jen dočasná náplava. Možná ale o to víc mám tuhle zemi rád.

A před týdnem jsme s kamarádem Chorchem složili píseň Dům z dětství. Vy, co vám už taky není zrovna dvacet, si ji určitě poslechněte. Není to žádné brnkání na kytaru, nahrané na mobil, vznikla v profesionálním studiu. Napsal jsem k ní text a audionahrávku opatřil alespoň ilustrativním videem s obrázky. Třeba se vám při poslechu té písně vybaví také rodný dům. Ten váš, samozřejmě. A zavzpomínáte. Jako já. A napište případně do diskuse, jak se vám líbila.  

 

Autor: Josef Prouza | úterý 24.11.2020 9:17 | karma článku: 27,20 | přečteno: 864x
  • Další články autora

Josef Prouza

Dámský přirození jako dopravní značka? V pohodě, voddělí to zrna vod plev

Tendle rok je v EU zaváděná nová dopravní značka s kosočtvercem. Začali s tím ve Francii. Tak buď jde o nechutný lobování Renaultu na francouzským ministerstvu dopravy nebo nám tadle značka má napovědět, pro koho je. Vyberte si.

30.11.2023 v 9:11 | Karma: 44,10 | Přečteno: 9721x | Diskuse| Společnost

Josef Prouza

Tak a dost kopání do vlády! Přichází soucit

Kdepak jemné okopávání kotníků! Vláda dostává rány zleva, zprava, pod pás, do slabin. Místo pochval a potlesku urážky, smích nebo rovnou výsměch. A tolik dobrého již vykonala, což vám tu hned předestřu. Sledujte!

28.11.2023 v 9:43 | Karma: 45,58 | Přečteno: 8557x | Diskuse| Politika

Josef Prouza

O Zlatou mříž -vtipy do smutné doby

Vykročte do dalšího dne s úsměvem na tváři. Ale jestli vás rozesměje zrovna tohle, to tedy opravdu nevím. Ale doufám.

1.11.2023 v 9:47 | Karma: 35,93 | Přečteno: 1765x | Diskuse| Společnost

Josef Prouza

Z elektromobility je elektroMo… -by Dick

Děva Evropa se zamilovala do černého galána a teď se diví, že ji veze do pekla? Jak se mohlo stát, že evropským automotive obchází strašidlo demotivace a i nejvýznamnější automobilky stahují kalhoty, když brod je ještě daleko?

30.10.2023 v 9:42 | Karma: 37,42 | Přečteno: 1191x | Diskuse| Společnost

Josef Prouza

Experimentální dvojvideoblog Trizuljak-Prouza: Já jsem zapomněl

Občas na blogu idnes spojí své síly někteří blogeři. Většinou dvojblog. Tento příspěvek jde ještě za tuto hranici a vzniklo společné video, kde promlouvá excelentní fotograf a výtvarník M.Trizuljak a textem a zpěvem J.Prouza.

16.10.2023 v 9:19 | Karma: 19,59 | Přečteno: 525x | Diskuse| Videoblogy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 277
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3399x
Inženýr ekonom, choreograf, lektor tance a společenské výchovy. Příjemce kapesného od státu za celoživotní sociální a zdravotní pojištění proti přetížení peněženky. Docent spontánní dojmologie a rychlých polních soudů. Na hlavu vzatý odborník na mediální obluzování, mentor exekutorů ducha, travič politické blbé nálady a deratizátor zapouzdřených ideologií. Čtyři děti, pět vnoučat. Životní heslo: Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo (Kapka proráží kámen nikoli silou, ale opakovaným kapáním). Znamením štír. 

Seznam rubrik